Blogi

Kohti onnistunutta kehitysprojektia, osa 12: Älä unohda tehdä sitä, mitä olet tekemässä

Share |

Keskiviikko 21.11.2018 - Tuottavuusaktivisti Reino Myllymäki


9789527044322.jpgKahdestoista blogi myöhästyi kahdella päivällä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Tuolle edelliselle blogikirjoitukselle jatkoksi toinenkin Lento-onnettomuudet lentoturvallisuuden kehittäjinä -kirjan kustannusprosessissa tietoisuuteen tullut kultahippunen.

Eräällä lennolla (Easter Air Lines 401, 29.12.1972) oltiin laskeutumassa Floridaan. Perämies lensi, kapteeni oli vapaana. Lisäksi ohjaamossa oli lentomekaanikko. Laskuteline laskettiin alas, mutta nokkapyörän merkkivalo ei syttynyt. Pääteltiin, että merkkivalo oli rikki. Perämies alkoi vaihtamaan polttimoa ja kun ei voinut sitä tehdessään lentää, kytkettiin autopilotti päälle. Oltiin 600 metrin korkeudessa.

Koko ohjaamomiehistön huomio kiinnittyi ongelmaan. Jossain vaiheessa kapteeni tönäisi tai hipaisi ohjaimia, jolloin autopilotti meni pois päältä, kone lähti loivaan laskuun ja laskeuduttuaan 76 metriä alkoi varoitusignaali. Sitä ei kukaan huomannut, vaan kone törmäsi maahan. Kyydissä olleista 175 ihmisestä 101 menetti henkensä.

Samanlaisia tilanteita tapahtuu maaliikenteessä. Matkapuhelimeen puhuttaessa auton kuljettajan huomio kiinnittyy muualle ja onnettomuusriski kasvaa. Mutta sama voi tapahtua myös vaikka kehitysprojektissa: jonkin ongelman tai häiriötekijän käsittely vie niin paljon aikaa, että varsinainen asia - projektin vieminen eteenpäin hallitusti - häiriintyy tai jopa unohtuu.

Joskus projektin voi keskeyttää, jos ongelma on niin suuri, että vaarantaa projektin onnistumisen. Myös lennon voi keskeyttää. Sitä kutsutaan pakkolaskuksi. Mutta usein projektia ei keskeytetä, vaan sitä jatketaan samalla ongelmia selvitellen ja häiriötekijöitä selvitellen. Häiriötekijä voi olla yhtä hyvin projektin yli-innokas ja vaikutusvaltainen asiakas tai sponsori kuin jokin teknologiafriikki "primadonnakin".

Cockpit Resource Management (CRM) -oppia mukaillen on sovittava, kuka jatkaa projektin johtamista ja ohjaamista, jos vaikka projektinjohtaja keskittyy ongelman selvittelyyn.

Kirjoittaja, tietokirjailija ja tuottavuusaktivisti Reino Myllymäki, on tutkinut tietojärjestelmäprojektien onnistumista vuodesta 2009 ja julkaissut aiheesta kaksi kirjaa. Hän on myös Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry:n hallituksen jäsen ja tietoyhteiskuntatoimikunnan puheenjohtaja. Tämä blogikirjoitus julkaistaan myös hänen verkkosivuillaan www.tuottavaksi.fi/blogi.html.

Avainsanat: onnistunut projekti, johtaminen, kehitystyö, digitalisaatio, projektityö, cockpit resource management, CRM