Blogi

Kohti onnistunutta kehitysprojektia, osa 11: Viisas lentäjä etsii aina pakkolaskupaikkaa.

Share |

Maanantai 12.11.2018 - Tuottavuusaktivisti Reino Myllymäki


rm_200_vaihtoehto.jpgPuoli vuotta sitten erään kokouksen päätteeksi kysyin vierustoveriltani eräästä projektista. Että kuinka todennäköisenä hän piti sen toteutumista. "Se on 100 %, muuta ei kannata ajatellakkaan!" sanoi hän. Sanoin, että omasta mielestäni todennäköisyys oli alle 50 %.

Jotkut pitävät vaihtoehdottomuutta keinona saavuttaa päämäärä. Kun ei ole "plan B:tä", ei voi turvautua vaihtoehtoisiin suunnitelmiin, vaan on mentävä silmälaput silmillä sen ainoan suunnitelman mukaisesti.

Tämän tyyppistä ajattelua edustaa suuri strategi Sun Tzukin: "Heitä joukot tilanteeseen, josta ei ole ulospääsyä, niin ne ennemmin kuolevat kuin pakenevat. Jos kuolema on väistämätön, upseerit ja sotilaat antavat kaikkensa". Kyse on kuitenkin taistelun voittamisesta, taktiikasta, ei sodan voittamisesta ja strategiasta. Suurella strategilla oli aina varasuunnitelmia, joita ei upseereille ja sotilaille välttämättä kerrottu.

Kustantaessani Jari Rinteen kirjaa Lento-onnettomuudet lentoturvallisuuden kehittäjinä mieleeni jäi lause "viisas lentäjä etsii aina pakkolaskupaikkaa", jota kirjailija kutsuu yksinkertaisesti vanhaksi toteamukseksi. Se merkitsee sitä, että on koko ajan mielessä paikka, jonne kone lasketaan mahdollisimman turvallisesti, jos lentäminen käy mahdottomaksi.

Kirjailija kutsuu alituista "pakkolaskupaikan etsimistä" turvallisen lentämisen henkiseksi perustaksi. Tehdään kaikki mahdollisimman hyvin, jotta tavoite saavutetaan, samalla kuitenkin koko ajan realistisesti varasuunnitelmaa. Jos kaikki ei menekään niin kuin pitäisi.

Tämä viisaus on vain yksi niistä opeista, jotka kuuluvat kokonaisuuteen, joka lentämisessä tunnetaan kirjainyhdistelmällä CRM, joko Cockpit Resource Management tai Crew Resource Management. Sitä noudattamalla lentoturvallisuus on saatu sille huipputasolle, jossa se nykyään on.

Epäonnistumiset eivät poistu sillä, että ne kielletään. Ei, ne ovat osa elämää, joita ei pidä pelätä. Mutta varautua niihin kannattaa.

Kirjoittaja, tietokirjailija ja tuottavuusaktivisti Reino Myllymäki, on tutkinut tietojärjestelmäprojektien onnistumista vuodesta 2009 ja julkaissut aiheesta kaksi kirjaa. Hän on myös Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry:n hallituksen jäsen ja tietoyhteiskuntatoimikunnan puheenjohtaja. Tämä blogikirjoitus julkaistaan myös hänen verkkosivuillaan www.tuottavaksi.fi/blogi.html.

Avainsanat: onnistunut projekti, johtaminen, kehitystyö, digitalisaatio, projektityö, cockpit resource management, CRM