Blogi

Edellytykset on, missä toimeenpano?

Share |

Keskiviikko 11.2.2015 - Reino Myllymäki, CxO Professional Oy


Kansallinen palveluarkkitehtuuri - Digi-Suomen selkäranka? -tapahtumassa se taas kuultiin. Suomen edellytykset digitaalisuuden hyödyntämiseen ovat sekä Digibarometri 2014:n että World Economic Forumin Networked Readiness Index 2014:n mukaan maailman kärjessä. Meillä on parammat mahdollisuudet kuin mitä ymmärrämmekään.

Mutta kun tulee kyse toimeenpanosta, tilanne on toinen. Tipahdamme sijoille 7-8, kun kyse on digitaalisuuden hyödyntämisestä kansalaisten keskuudessa tai julkishallinnossa, ja peräti sijalle 17 kun kysymys on digitaalisuuden hyödyntämisestä yritysmaailmassa. Mahikset on mutta viitsimistä puuttuu.

Digitaalisuutta voidaan toteuttaa monella tavalla. Asiakkaiden kaipaamaa digitaalista palvelua voidaan saada liimaamalla digitaalisuusliimalappu vanhanaikaisenkin koneiston päälle mutta todellista hyötyä sekä asiakkaalle, yritykselle että yhteiskunnalle saadaan vasta, kun otetaan tietotekniikan mahdollisuudet aidosti käyttöön ja tehdään todellisia toimintatapamuutoksia.

On nimittäin todella hämmentävää, että pankkini osaa lähettää minulle viestin verkkopankkiin saapuneesta laskusta mutta toisessa asiassa lähestyy minua kirjeellä. Tai että joihinkin palveluihin ei voi lähettää sähköpostia, vaan on tartuttava luuriin. Tai että verkkokaupassa myydään tuotteita kalliimmalla hinnalla kuin tiskillä.

Nyt lamapuheet sivuun ja töihin. Julkishallinto voi joutua odottamaan palveluarkkitehtuurinsa valmistumista mutta B2B- tai B2C-yritysten ei tätä tarvitse tehdä. Se, mitä tarvitaan on asennemuutos johtamisessa. Tarvitaan näet ennakkoluulotonta todellisen asiakastarpeen pohdintaa, tietotekniikan mahdollisuuksien huomioonottoa sekä liiketoiminnan ja IT-väen toisiaan kunniottavaa yhteistyötä, joka konkretisoituu pieninä käytännönläheisinä hankkeina, ei suurina ohjelmina.

Ei kai tämä ole liikaa vaadittu, kun koko Suomen tulevaisuus on kyseessä?

Tämä kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran ICT Leaders Finland ry:n blogissa 4.2.2015.

Avainsanat: digitalisaatio, sähköinen asiointi, toimintatapamuutokset, tietotekniikan hyödyntäminen